Ostrzezenia lekarzy dotyczace nieodpowiednich kierowców i ryzyka wypadków drogowych

Redelmeier i in. (Wydanie z 27 września) opisują związek między ostrzeżeniami lekarzy wobec nieodpowiednich kierowców a znacznym wzrostem depresji pacjentów, mierzonym stopą wizyt w oddziałach ratunkowych na depresję. Zaprzestanie prowadzenia pojazdów skorelowano ze zwiększonymi objawami depresyjnymi2 i izolacją społeczną3 oraz mniejszym poczuciem kontroli.4 Zrozumienie ryzyka i korzyści wynikających z tej interwencji powinno być ważnym czynnikiem w decyzji lekarza o zaleceniu pacjentowi zaprzestania prowadzenia pojazdu. Średnio starsi mają skrócony czas reakcji i ograniczony zakres ruchów, co czyni ich potencjalnie kiepskimi kierowcami. Jednak rola lekarza w określeniu, czy starszy pacjent może bezpiecznie prowadzić samochód zależy od wielu czynników, w tym od ustalenia nawyków kierowania indywidualnym pacjentem, a także od ich oceny i wglądu w ich ograniczenia. Powinniśmy pozwolić lekarzom na dokonanie tego osądu w opiece nad ich starszymi pacjent ami, biorąc pod uwagę zarówno ryzyko związane z wiekiem, jak i korzyści pomagające osobom starszym w utrzymaniu ich niezależności.
Arshya Vahabzadeh, MD
William M. McDonald, MD
Emory University, Atlanta, GA
arszja. edu
Nie zgłoszono żadnego potencjalnego konfliktu interesów związanego z tym pismem.
4 Referencje1. Redelmeier DA, Yarnell CJ, Thiruchelvam D, Tibshirani RJ. Ostrzeżenia lekarzy dotyczące nieprzystosowanych kierowców i ryzyko urazów spowodowanych wypadkami drogowymi. N Engl J Med 2012; 367: 1228-1236
Bezpłatny, pełny tekst Web of Science Medline
2. Marottoli RA, Mendes de Leon CF, Glass TA, i in. Zaprzestanie prowadzenia pojazdów i nasilone objawy depresji: przyszłe dowody z EPESE New Haven. J Am Geriatr Soc 1997; 45: 202-206
Crossref Web of Science Medline
3. Marottoli RA, de Leon CFM, Glass TA, Williams CS, Cooney LM Jr, Berkman LF. Konsekwencje ustania jazdy: zmniejszon e poziomy aktywności poza domem. J Gerontol B Psychol Sci Soc Sci 2000; 55: S334-S340
Crossref Web of Science Medline
4. Windsor TD, Anstey KJ, Butterworth P, Luszcz MA, Andrews GR. Rola postrzeganej kontroli w wyjaśnianiu objawów depresji związanych z zaprzestaniem jazdy w badaniu podłużnym. Gerontologist 2007; 47: 215-223
Crossref Web of Science Medline
Redelmeier i in. poinformować, że praktykujący lekarze mogą pomóc w zapobieganiu poważnym urazom spowodowanym wypadkami drogowymi , przekazując ostrzeżenia starszym pacjentom. Należy wyjaśnić, że ostrzeżenia opisane w artykule nie zostały przedstawione wyłącznie pacjentom; lekarze musieli zgłaszać swoich pacjentów do organu wydającego zezwolenia. Nie jest jasne, ilu z kierowców posiadało licencje, które zostały zawieszone całkowicie, a zatem w ogóle nie jechały po ostrzeżeniu. Ponadto nie wiadomo, czy kierowcy popełnili awarie. Wreszcie, bezwzględna redukcja ryzyka je st niewielka (4,76 vs. 2,73 wypadków na 1000 pacjentów), więc wyniki będą prawdopodobnie nieistotne klinicznie, ponieważ liczba pacjentów, którzy będą musieli być ostrzeżeni i zgłoszeni, aby zapobiec pojedynczemu zdarzeniu bardzo duży. Dlatego należy zachować ostrożność przy interpretowaniu tych ustaleń jako dowód, że tego rodzaju program jest skuteczny. Ostatecznie, jak zauważają autorzy, zaprzestanie prowadzenia pojazdów stwarza poważne niedogodności dla pacjentów (np. Problemy ze zdrowiem psychicznym, dostęp do opieki zdrowotnej i mobilności), więc ostrzeżenie kierowców powinno być rozważane ostrożnie.
Michelle M. Porter, Ph.D.
University of Manitoba, Winnipeg, MB, Kanada
michelle. umanitoba.ca
Shawn C. Marshall, MD
Ottawa Hospital Research Institute, Ottawa, ON, Kanada
Michel Bédard, Ph.D.
Lakehead University, Thunder Bay, ON, Kanada
Dr Marshall informuje, że jest konsultantem w Ministe rstwie Transportu w Ontario. Nie zgłoszono żadnego innego potencjalnego konfliktu interesów związanego z tym pismem.
Odpowiedź
Autorzy odpowiadają: Wszyscy korespondenci zalecają lekarzom rozważenie zarówno zagrożeń, jak i korzyści ostrzegania kierowców o bezpieczeństwie na drodze. Zgadzamy się, i to było nasze uzasadnienie dla oceny spadku poważnych wypadków samochodowych, a także wzrostów przypadków depresji i innych niekorzystnych skutków. Wzrost depresji niekoniecznie uzasadnia wstrzymanie ostrzeżenia, ale stanowi powód, by przekazywać takie ostrzeżenia w przemyślany, współczujący sposób1. Jest to również powód, dla którego klinicyści zapewniają pacjentom kontynuację, poradnictwo i leczenie, ponieważ a także powód, dla którego agencje rządowe rozważają licencje na kreatywne licencje dla przypadków pośrednich2. Ostatecznie, porównanie ryzyka i korzyści pomaga wyjaśnić, dlaczego około jednej siódmej z USA państwa mają przepisy nakazujące lekarzowi ostrzeżenia dla kierowców nieprzystosowanych, podczas gdy pozostałe państwa USA wydają zalecenia opcjonalne lub nie mają zaleceń.3
Korespondenci p [podobne: Warszawa ginekolog, stomatolog poznań, dermatologa ]

[patrz też: apopatram, usg kończyn dolnych, olx barlinek ]